Jongen met ballonnen met cijfer 1 en 9

Jelle’s leven na de middelbare school

Voor kinderen verandert er veel als ze 18 jaar worden. Voor een kind met PTLS is dat net zo. De kans dat ze een vervolgopleiding gaan doen is misschien niet zo groot. Maar verder leren doen ze zeker! Voor Jelle is het leren op school voorbij. Na 6 jaar nam hij afscheid van zijn middelbare school. Sinds september werkt hij 4 dagen per week op een fijne dagbestedingsplek. Hoe bevalt hem het werkende leven?

Stage lopen

In de laatste 2 jaar op school liep Jelle diverse stages. Om te ontdekken waar zijn interesses lagen én zijn mogelijkheden. Hij deed bijvoorbeeld houtbewerking, schoonmaak en groen. In zijn hoofd had hij keuken en horeca. ‘Want mijn ouders hebben ook allebei in een restaurant gewerkt’, was zijn redenatie. Daar werd dan ook op in gezet bij de diverse interne en externe stages bij:

  • FC Utrecht (St. Philadelphia)
  • Restaurant Eetatelier (Reinaerde)
  • Koffieatelier (Reinaerde)
  • Fort WKU (Reinaerde)

Wat was je leukste en minst leuke stage?

Jelle: ‘Bij Fort WKU vond ik het meteen leuk. Ik ging daar 1 dag per week heen. Ik werkte in het restaurant. Later ging ik ook 1 dag per week buiten werken bij Groen. Onkruid weghalen en alles netjes maken op het terrein. Ik mag ook soms op de grote grasmaaier gras maaien. Het minst leuk was FC Utrecht. Ik zou daar gaan werken na school, 2 dagen per week. Ik vond het heel leuk om in het stadion te werken en de lunch klaar te maken. Maar ineens stopte FC Utrecht met de horecagroep. Dat vond ik niet leuk. Maar gelukkig kon ik meer dagen gaan werken bij Fort WKU.’

Hoe was het afscheid nemen van school?

Jelle: ‘Ik vond het jammer om van school te gaan en ik miste mijn klas in het begin. Maar ik had ook zin om bij Fort WKU te gaan werken. De diploma uitreiking was leuk! Iedereen was netjes aangekleed. Ik had een mooi jasje gekocht, en een nieuw T-shirt en pet van Max Verstappen. Ik had de zwarte hoed over mijn pet gedaan, dat zag er grappig uit. Ik was niet zenuwachtig, zoals de anderen. Ik wilde er gewoon van genieten. Er waren veel mensen, en mijn familie en vrienden. De juf en meester vertelden hele grappige dingen over mij. Toen ik mijn hoed de lucht ingooide toen we de trap afliepen, zag ik dat mijn moeder een beetje moest huilen. Ze zei dat iedereen heel trots op mij is.

Ik zie de mensen van school af en toe gelukkig nog wel. Een paar keer per jaar is er café op mijn oude school. Daar ga ik altijd naartoe. En ik zag ze ook laatst op een leuke disco avond. Dat is ook een paar keer per jaar. Daar willen we vaker afspreken’.

Je leert snel als je 4 dagen per week werkt

Hoe gaat het op je werk?

Jelle: ‘In het begin vond ik het wel spannend. Je leert snel als je 4 dagen per week werkt. De begeleiders zeggen dat ze heel tevreden zijn over mij. Ze denken dat ik nog veel zal leren in het restaurant en buiten bij Groen. Ik werk 2 dagen per week in het restaurant. Vooral de bar en serveren vind ik leuk. Spoelkeuken is ook leuk en de bar bijvullen. Soms komen er groepen. Dan moeten we de tafels klaarzetten in de zaaltjes. En 2 dagen per week werk ik buiten. We hebben ook kleding van het fort aan. Ik vind de collega’s ook leuk. Een klasgenoot van me werkt er ook. Soms hebben we een uitje en gaan we ook eten met elkaar.

Ik fiets elke dag naar mijn werk. Dat duurt 20 minuten. Ook als het regent, fiets ik erheen. Mijn moeder wil me niet meer zo vaak brengen met de auto met slecht weer. Maar dat maakt mij niet uit. Fietsen is gezonder. Het fort heeft een zomercamping. Ik ben benieuwd hoe druk het dan wordt. Ik heb zin in de lente en de zomer. Dan is het terras buiten open en ik werk graag in de zon.’

Hoe gaat het verder met je?

‘Goed! En ik ben pas 19 geworden! Ik ging als feestje simracen bij Racesquare met mijn vrienden. Daar ben ik heel erg goed in. En ik ben net klaar met de beugels, na 7,5 jaar. Mijn tanden zijn echt veel rechter geworden, een groot verschil met toen ik begon. Mijn broertje is net begonnen met zijn eerste beugels. Ik weet hoe dat voelt. En we zijn verhuisd. Ik wilde nooit verhuizen, maar nu wel. Mijn ouders denken dat ik nooit het huis uitga, want ik heb de grootste kamer.

We hebben in december 2 hele lieve katjes gekregen, en nu hebben we 3 katten! Voetbal gaat ook goed. Ik zit al bijna 7 jaar bij DVSU Forza Friends. We worden steeds beter in de competitie en ik heb een leuk team. Mijn vader is onze trainer. Het nieuwe Formule 1 seizoen begint ook weer bijna. Max wordt vast weer kampioen, dat hoop ik echt. Dit jaar ben ik er weer bij op Zandvoort.’

Jelle tijdens de diplomauitreiking, bij Racesquare, op zijn werk en op zijn 19e verjaardag.

Wajong uitkering

Jelle heeft als uitstroom advies Dagbesteding. Dit advies wordt vanuit school gegeven op basis van wat hij daar laat zien, hoe hij leert etc. Andere mogelijke uitstroomadviezen op voortgezet speciaal onderwijs (vso) zijn Beschut werk of Arbeid. Als ouders stonden we 100% achter het besluit van school. Een half jaar voordat hij 18 werd, startten we de aanvraag voor een Wajong uitkering bij het UWV. Zij moeten tot dezelfde conclusie komen als school, ouders en evt. betrokken artsen/begeleiders. Een interview met een keuringsarts van het UWV gaat daaraan vooraf. Daarin wordt het arbeidsvermogen van het kind beoordeeld.

Dit zijn niet de leukste gesprekken, want in feite moet je in dat gesprek goed uitleggen wat je kind allemaal niet kan en waarom het niet ‘gewoon’ kan werken. Vooraf hebben we dat goed uitgelegd aan Jelle. Dat hij daar niet van moet schrikken. Dat we zeggen wat er in zijn dagelijks leven goed gaat, maar ook wat zijn uitdagingen zijn. Hij moest zelf ook vragen beantwoorden in dat gesprek. Omdat er enige twijfel was bij de keuringsarts, volgde er nog een gesprek. De nadruk voor toekenning ligt met name op de mate van leerbaarheid en of een kind gedurende een uur zelfstandig een taak kan uitoefenen. Jelle stelt veel vragen om gerustgesteld te worden of hij iets goed doet. Uit zichzelf pakt hij niet een andere taak op als hij klaar is. En soms stelt ie juist géén vragen als hij niet weet wat hij moet doen of twijfelt. Dan is de nabijheid van begeleiders die hem goed kennen én die hij goed kent belangrijk. Daarna werd hem de uitkering toegekend en ging die in vanaf zijn 18e verjaardag (en dus nog voordat hij van school ging).

Belangrijke documenten voor de aanvraag Beoordeling arbeidsvermogen:

  • Diagnose
  • Indicatiebesluit CIZ (indien je eerder wlz hebt aangevraagd en gekregen)
  • Ontwikkelingsperspectieven van school
  • Evt. andere (medische) verslagen

Wettelijke vertegenwoordiging

Als je kind 18 jaar wordt, komt ook de vraag over wettelijke vertegenwoordiging om de hoek kijken. Wie wordt de curator, bewindvoerder of mentor van jouw kind? Wij hebben allebei (beide ouders) bewindvoering aangevraagd en gekregen. Je vraagt dit aan bij de kantonrechter. Een bewindvoerder kan ook iemand anders zijn dan de ouders. In een online gesprek met de rechtbank gaf Jelle zelf toestemming voor deze aanvraag, nadat we zo goed mogelijk hadden uitgelegd waarom we dit nodig vinden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *